Esther Teichmann’s photographs, films and writings, picture mothers like caves, sisters like seashells, lovers like moons, tears like waterfalls. Entering the octopus darkness of Teichmann’s caverns we find ingestion and emission, mother and daughter, sister and sister, lover and lover, surrealism’s erotic jolt: the irritant that makes the pearl. Seashells with apertures like cameras. The womb as oceanic. Lovers as moons. Holding as withholding. Day as night.
On Sleeping and Drowning takes the audience into an alternate orphic world, moving from beds to swamps and caves, in search of a primordial return. Narratives of loss and desire are entangled like the glistening tentacles wrapped around the bodies depicted. Like the coral said to be formed by Medusa’s blood spilled upon seaweed, Teichmann’s work transforms one thing into another, sliding between autobiography, fiction and myth.
Set within natural caves, painted studio sets and 19th century shell grotto follys, we move from real to imagined spaces architecturally combining different cultural influences. This play of scale and references is echoed here within the exquisite setting of Murin-an’s gardens and buildings. Using the garden and traditional architecture as inspiration for the exhibition, the works have been positioned in such a way so as to create a reflection of the scenic beauty of the garden within the works themselves. A special video piece has also been selected for the space to echo the rocks, seasonal colours and mountains which are brought out by the aesthetic beauty of Murin-an garden as well as a unique scroll featuring an additional special print made to sit within the traditional inlets within the main building. Together with the setting of Murin-an and the prints created by the artist with master printers during a residency at Benrido Collotype Atelier in Kyoto, reimagine a 19th century photographic printmaking process in today’s world, allowing us to travel across time and place.
Murin-an was the garden villa of Arimoto Yamagata, the third Prime Minister of Japan and a prominent statesman during the Meiji (1868-1912) and Taisho (1912-26) eras. It was constructed between 1894-1896 and the garden, a modern Japanese masterpiece, was created by master gardener Ogawa Jihei VII from 1894-1896 based upon Arimoto Yamagata’s instructions. Unlike the symbolist gardens that prevailed in Japan until that time that likened ponds to oceans and rocks to islands, Murin-an was built upon a new naturalist view of gardens using the surrounding village mountain landscapes and river streams themselves to produce a dynamic sense of motion. In 1941, the Yamagata family donated Murin-an to Kyoto City and in 1951, it was designated a National Place of Scenic Beauty.
On Sleeping and Drowning
この作品には写真や映像、文章によって、洞窟のような母、貝のような姉妹、月のような恋人たち、滝のような涙などが 描きだされます。作品が生み出す蛸墨のような暗闇の中に入ると、そこには摂取と排出、母と娘、姉と妹、恋人と恋人 の関係、シュールレアリズムのエロチックな衝動(真珠を作るといった刺激的なもの)が感じられるはずです。カメラの ような口径と絞りをもつ貝殻。大洋のような存在としての子宮。月のような恋人たち。自制しながらの保有。夜として の昼間。
「On Sleeping and Drowning」のモチーフは、ベッドから沼地、洞窟へと移り変わり、原始的への回帰を探求する ために神話上のパラレルワールドに鑑賞者を導きます。喪失と欲望の物語はまるで彼女の作品で描かれているような、 人間の体に巻き付くきらきら輝く触手のように絡み合います。ギリシャ神話でメドゥーサの血が滴り落ちた海藻がサン ゴになったように、自叙伝、フィクションと神話の領域を往還しながら、一つのイメージを他の物に変質させます。
自然界の洞窟、ペンキで塗られたスタジオセットや 19 世紀のシェル・グロットなどを背景に、現実空間から、様々な 文化的影響を建築的に組み合わせたような空想上の空間へと、私たちは移動します。このようなスケール感の錯綜し た空間と引喩の戯れは、無鄰菴の庭園と建造物という絶妙な背景によって繰り返されます。無鄰菴の庭園と伝統的な 建築に展示のヒントを得て、庭園の景観美が作品自体に写されるように作品をアレンジしました。今回の展示の中でも 特別に配された静止画は、無鄰菴の庭の美しさを引き出す景石同士の呼応や四季折々に表情を変える色彩や山々の美 しさを引き出すために配置しました。また、母屋の床の間には軸装されたコロタイププリントを展示しています。招聘アー ティストとして京都の便利堂コロタイプ工房で作ったプリントを無鄰菴という背景に組みあわせ、現代の京都にいなが ら19 世紀の写真印画技法を新たに創造することによって、私たちは時空を旅することができるでしょう。
– エスター・タイヒマン
■Hariban Award 2018 展示会場 – 無鄰菴
無鄰菴は、明治(1868年-1912年)から大正(1912年-26年)にかけて有力な政治家であった山縣有 朋の別荘です。近代日本庭園の傑作とされる庭園と母屋・洋館・茶室の3つの建物によって構成され ており、庭園は1894年から1896年の間に施主山縣有朋の指示に基づいて、七代目小川治兵衛に より作庭されました。その頃までの、池を海に岩を島に見立てる象徴主義的な庭園とは異なり、里山 の風景や小川そのものような躍動的な流れをもつ自然主義的な新しい庭園観により造営されました。 1941年に山縣家から京都市に寄贈され、また、1951年には国の名勝に指定されています。
Esther Teichmann|On Sleeping and Drowning
April 12 2019 - April 26th 2019
Exhibition, Hariban Award 2018