Dark Waters brings us into the enigmatic terrain surrounding bodies of water that bear names of
violence in the American South: places like “Murder Creek,” “Deadman’s Branch”, and “Bloody Fork.” As Kristine Potter followed these rivers and streams, she sought to make visual a perceived feedback loop that binds an environment to the culture it nurtures.
At the heart of this work is an acknowledgment that narratives of violence against women are a substantial part of our cultural consumption. What implications does this have for the way women navigate their lives? How does it inform our experience of place? Potter employs Murder Ballads, and particularly the songs in which women are killed by men and left in rivers and forests, as symbols of this larger appetite for such narratives. These enduring songs, still performed and recorded in contemporary times, mirror the many similar stories we find in film, television, and true crime podcasts. These cultural expressions become the backing track for the South, tinting the way people perceive this place.
The photographs in Dark Waters shift fluidly between documentary realism and conceptually staged images. This intentional shift in photographic language reflects the experience of women who occupy the liminal space between the real and the envisioned―a realm of constant vigilance and exposed fragility. Together, the video and collotypes present beauty, allure, and peril, all the while underscoring the enduring impact of cultural narratives and myths on our perception of place.
Bio
Born in 1977 and based in Nashville, Tennessee, USA. Her work often explores masculine archetypes, the American landscape, and cultural tendencies toward mythologizing the past. Her first monograph Manifest was published by TBW Books in 2018. Potter was awarded a Guggenheim Fellowship in 2018 and the Grand Prix Image Vevey for 2019-2020. Potter’s work is in numerous public and private collections including The High Museum of Art, The Georgia Museum of Art, 601 Artspace, The Do Good Foundation, the Swiss Camera Museum, and Foundation Vevey. Potter is an Assistant Professor of Photography at Middle Tennessee State University and is represented by Sasha Wolf Projects.
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最優秀賞 – クリスティン・ポッター
『Dark Waters』は、アメリカ南部の暴力的な名前を持つ水辺を取り巻く謎めいた地形に私たちを引き込む。クリスティン・ポッターは、これらの川や小川をたどりながら、環境とそれが育む文化を結びつけるフィードバック・ループを視覚化しようと努めた。この作品の核心は、女性に対する暴力の物語が私たちの文化的消費のかなりの部分を占めているという認識である。このことは、女性が自分たちの生活をナビゲートする方法に対してどのような意味を持つのだろうか?それは、私たちの場所に対する経験にどのような影響を与えるのだろうか?ポターは、マーダー・バラッド、特に女性が男性に殺され、川や森に置き去りにされる歌を、このような物語に対するより大きな欲求の象徴として用いている。現代でも演奏され、録音され続けているこれらの不朽の歌は、映画やテレビ、実録ポッドキャストで見られる多くの似たような物語を映し出している。これらの文化的表現は、南部のバックトラックとなり、人々のこの場所の捉え方を染め上げている。『Dark Waters』の写真は、ドキュメンタリーのリアリズムと概念的に演出されたイメージの間を流動的に移り変わる。この意図的な写真表現の変化は、現実と空想の狭間にいる女性たちの経験を反映している。ビデオとコロタイプは共に、美しさ、魅力、危うさを提示し、同時に文化的なナの永続的な影響を強調している。
【略歴】
1977年生まれ、現在はアメリカ・テネシー州ナッシュビルを拠点に活動する。ポッターは作品をとおして男性的原型、アメリカの風景、過去を神話化する文化的傾向を探求する。彼女の最初の写真集『Manifest』は2018年にTBW Booksから出版された。2018年にはグッゲンハイム奨学金を、2019-2020年にはグランプリ・イマージュ・ヴェヴェイを受賞した。ポッターの作品は、ハイ美術館、ジョージア美術館、601 Artspace、Do Good Foundation、スイスカメラ博物館、ヴェヴェイ財団など、数多くのパブリック・コレクションやプライベート・コレクションに収蔵されている。現在ミドルテネシー州立大学の写真学科で教鞭をとる他、Sasha Wolf Projectsの代表を務めている。
Dark Waters
Hariban Award 2023