When I started to look through all the submissions – to me it was clear that there was one portfolio that shone out amongst the others. Antony Cairns, whose work I have also seen here in London, is an artist who I have the highest regard for. The way he sees the city is a very personal vision and he adheres to this rigorous attitude throughout his work. His obsession with the ‘graphic’ tied to his love of the traditional darkroom method, has produced highly individual renditions of the city he photographs and loves. His visceral attitude to the contemporary cityscape creates an ownership which he so rightly deserves.
– Michael Hoppen On behalf of the Juror, Hariban Award 2015
Bio
Born in the east end of London, England, Antony Cairns has been taking photographs since the age of 15. A constant theme in his images has been the city of his birth. He has chosen his subject and is on a path to document his city, the place he calls home, a metropolis that is certainly the centre of his universe. A traditionally trained photographer who learnt his trade at the London College of Printing towards the end of the 1990s, his photographic practice has remained rooted in chemical-based techniques. Shooting almost exclusively on black & white film, he prints all his own work, often experimenting with forgotten or discarded methods, and frequently becoming engrossed with the process, its imperfections and oddities. Since he became involved with the Archive of Modern Conflict in 2007 his work has also been influenced by some of the rare and unusual photographic treasures held within the Archive’s collection.
■最優秀賞-アントニー・ケーンズ
全ての作品を見始めた時、私にとってある一人のアーティストの作品が他より一段と輝いていること は明らかだった。アントニー・ケーンズの作品はロンドンでも目にしたことがあり、私は彼を非常に高く 評価している。 彼は都市を彼独自の視点でとらえる。そして彼の作品全般を通してその厳しい姿勢を貫いている。 グラフィックと彼の愛する伝統的な暗室での手法とを結びつけることへの強いこだわりにより、ケーン ズは彼が撮影し続ける都市を、非常に独自な見せ方をすることに成功している。ケーンズの現代の 都市空間に対して本能に忠実に向かい合う姿勢はこの賞の受賞にふさわしいものである。
– マイケル・ホッペン Hariban Award 2015 審査員代表
アントニー・ケーンズ
ロンドンのイーストエンド生まれのアントニー・ケーンズは、15 歳の頃から写真を撮り続けてきた。ケー ンズの作品において変わらないテーマは、彼が生まれた都市である。間違いなく彼の世界の中心 で あ る 都 市 で あ り 、 そ し て 自 身 が 「 ホ ー ム 」 と 呼 ぶ 場 所 で あ る ロ ンド ン の 街 を 主 題 に 選 び 、 路 上 か らそれを記録してきた。1990 年代の終わりにかけてロンドン大学で伝統的な写真技法を学んだ彼 の写真作品は、化学薬品を用いた技法に深く根ざしている。撮影はもっぱらモノクロフィルムで行 われ、彼はすべての自身の作品を現像しており、忘れられ、見捨てられた手法でたびたび実験を 重ねている。また、しばしばそうした技法やそこで立ち現れる不完全性や奇妙さに没頭している。 2007 年に the Archive of Modern Conflict に関わるようになってから、彼の写真作品はそのアーカイ ブが所有する希少で興味深い写真コレクションからも影響を受けている。
Hariban Award 2015