Carbon ink is the basis of collotype in monochrome. In other words, the contrast of black as a single colour, without mixing with any other colours, is crucial to collotype.
Kohira’s photographs taken with a scanning electron microscope are focused on coals, which is also composed of carbon. Within his work, I can see an infinity of blackness in the coal – as if time has stopped and the world has become silent. Deeply impressed by Kohira’s originality, I would love to present his world of blackness in collotype
– Osamu Yamamoto Master Printer, Benrido Collotype Atelier
Bio
Atsunobu Kohira studied under Giuseppe Penone in Ecole Nationale Supèrieure des Beaux-Arts de Paris in the 2000s. Then, learned media art at Le Fresnoy-Studio National des Arts contemporain and made a study of sound in 2012 as a trainee under the overseas study program of the Agency for Cultural Affair. Currently, while based in France, he is active, participating in various projects in whole Europe. Images courtesy of artist, Yumiko Chiba Associates, Japan and Galerie Maubert, Paris
■工房賞-小平篤乃生
Coalscape 08, 2015 コロタイプの基本となるのが、カーボンからなる黒インキを用いたモノクロームの表現であり、言い換 えれば、他の色を混ぜることなく黒一色による濃淡表現がコロタイプの生命ともいえる。小平の作品 はコロタイプインキと同じ構造を持つ石炭を撮った顕微鏡写真であるが、石炭の無限に広がる黒色 の中に、まるで時が止まったかのような静寂の世界が見出される。この独特の表現方法に私は感銘 を受け、彼の黒による世界観をコロタイプによって是非とも表現してみたいと思っている。
– コロタイプマイスター 山本 修
小平篤乃生
2000 年、パリ国立高等美術大学にてジュゼッペ・ペノーネに師事。その後 ル・フレズノイ・スタジオ・ナショ ナル・デール・アーツでメディア・アートを学んだ後、2012 年には文化庁の海外研修生としてフランスに滞 在、音の研究を行う。フランスを拠点に活動しており、ヨーロッパ全土の様々なプロジェクトに参加している。
Hariban Award 2017