I have followed the work of John C. Edmonds for a while now and it has been heartening to see the attention it is receiving. He is a portraitist who observes the gestures and poses of those around him, making images that balance intimacy with broader social symbolism. He photographs friends and strangers, and most often young black American men. Edmonds is committed to picturing the present while knowing that what we are and how we see is shaped by the weight of past representation. That weight can crush an artist of course, but Edmonds clearly enjoys the pictorial challenge of selecting and channelling the past into his art. It liberates his portraits, artistically, intellectually, politically. I sense in Edmonds an understanding that visibility truly matters, but this is tempered by his feeling that people are full of mystery and portraits are in the end enigmatic. It’s that mix of revelation and secrecy that keeps me looking, keeps me thinking. And in these days of short-lived artistic careers and even shorter attention spans, I can look at Edmonds’ work and know he’s in it for the long run. I want to see what he does next in the month, the next year and the coming decades.
– David Campany Juror, Hariban Award 2018
Artist Statement
When I moved to Brooklyn, New York, I was fascinated by the ways in which everyday headpieces became regal on the heads of my sitters—many of whom I scouted on Nostrand Avenue for the series Du-Rags. I would buy these utilitarian headdresses from the bodegas and beauty shops in my neighborhood and invite each model to be photographed in my Crown Heights apartment. What originally started as an exploration of Black beauty became an intimate look at these figures ascending into divine order.
Bio
John Edmonds is an artist working in photography whose practice includes fabric, video, and text. He received his MFA in Photography from Yale University School of Art and his BFA in Photography at the Corcoran School of Arts and Design. Most recognized for his projects in which he focused on the performative gestures and self-fashioning of young black men on the streets of America, he is also known for his portraits of lovers, close friends, and strangers. He has participated in residencies at Light Work, Syracuse, NY and a catalogue of his solo show, Anonymous, was published by Light Work in the Fall of 2017. His monograph, Higher, has been published by Capricious Publishing in 2018. He lives and works in Brooklyn, New York. www.cargocollective.com/johnedmonds
■審査員賞- ジョン・C・エドモンズ 「ザ・プリンス」2017年
これまでジョン・C・エドモンズの作品を見てきたが、彼の作品がここ最近注目を集めていることはとても喜ばしいことだ。彼は周囲の人々の動作やポーズを観察し、親密さと社会的な象徴を兼ねたポートレートを撮る写真家である。友人や見知らぬ人々のほか、彼がもっとも対象とする被写体は若いアフリカ系アメリカ人の男性である。エドモンズは、我々のアイデンティティーや物の見方は過去の影響を強く受けていると考え、現在の姿を撮ることを心がけているという。そういったプレッシャーは作家を潰してしまう可能性もあるが、エドモンズは自分の作品を過去と繋げ、または選択することをチャレンジと捉え、その行為を明らかに楽しんでいる。この挑戦は彼の作品を芸術性や知性、政治性からも解放する。彼は見せる要素が重要だと理解はしているものの、そもそも人間というのは謎だらけであり、ゆえにポートレートだけでは人を理解することが不可能と感じているようだ。彼の作品は啓示と秘密の両方の要素があるため、長く見続けることができ様々なことを考えさせられる。最近の作家のキャリアはそれ ほど長く続かなかったり、注目される期間も短くなってきているが、作品から判断するとエドモンズの創作活動は長く続くであろうことを私は確信している。来月、来年、数十年後にどんな作品を彼が作っているのか是非見てみたい。
– Hariban Award 2018審査員 デヴィッド・キャンパニー
ジョン・C・エドモンズ
ジョン・C・エドモンズは布や映像、テキストを加え作品を仕上げる。ココーラン・スクール・オブ・アーツ・ア ンド・デザインにおいて写真を専攻した後、イェール大学の写真学部修士課程を修了。彼の知られている作品には、パフォーマンスをするような仕草を撮った作品やアメリカの街中で撮影したセルフ・ ファッショニングによる若いアフリカ系の男性、恋人と身近な友人や見知らぬ人のポートレートなどがある。2017年にニューヨークのシラキュースにある Light Work でのアーティスト・レジデンシーに参加し、同年秋に開催した個展「Anonymous」の展覧会カタログを Light Work より、また、2018年には彼の初の写真集「Higher」をカプリシャス・ギャラリーより出版している。現在、ニューヨークのブッルクリン在住。
Du-Rags
Hariban Award 2018