Artist Statement
‘Joyrider’ is a coming of age story set against the backdrop of the Ballymun housing estate in Dublin, Ireland. The book documents rites of passage among the young men who claimed the ‘block’ as their own: experiences that converted youthful abandon to criminal enterprise. Inspired by societal changes in his native Ireland, McDonnell spent several years working in Ballymun as residents were being relocated in anticipation of the complex’s final demolition. The estate, constructed to replace Dublin’s inner city tenements in the 1960s, was a failure from inception. Despite its utopian vision, the lack of planning and infrastructure rendered the area chronically underdeveloped. Ballymun became an iconic symbol of Dublin’s underclass, ravaged by drug epidemics and inter-generational malaise. ‘Joyrider’, depicts a marginalized community reclaiming space in the face of “urban regeneration.” We see, writ large, the forces and tensions that shape and mold us all as young individuals: creation and destruction, inclusion and escapism, environment and identity. McDonnell, whose background is in film, marries a traditional, honest documentary approach with a kinetic visual language to make Joyrider a participatory work. The pacing and sequencing of his photographs propel us through the narrative, making us feel briefly, thrillingly, like one of the gang. We accompany the characters through their transgressions, conquests, and rituals, both boring and sublime. The book is a breathless ride: a fleeting but glorious glimmer of transcendence, a middle finger raised to the State and its misguided social experiments.
Bio
Ross McDonnell is a filmmaker and photographer from Dublin, Ireland whose work is inspired by cinematic narratives which he references in his personal projects and applies to his documentary practice. His work has been the subject of exhibitions at the V&A Museum London, Hillside Forum, Tokyo, Luma, Zurich, Shanghai Centre of Photography, ArtLab, Lausanne, Eretz Museum, Tel Aviv, The Gallery of Photography, Dublin and the Grand Palais, Paris.
Ross is the recipient of grants and fellowships from the Jerome Foundation, the Irish Arts Council, the Pulitzer Center and the San Francisco Film Society. He received an EMMY Award for Cinematography in 2021 for ‘The Trade’ and is Emmy Nominated in 2022 for his work on ‘The First Wave’ as a Director of Photography and a Producer. He was the winner of the IDFA Award for Best First Feature Film for ‘Colony’ and and twice nominated for the International Documentary Association Awards most recently for Cinematography in 2022. He has featured his work in many of the world’s leading publications such as The New York Times Magazine, The New Yorker, The Guardian, The Sunday Times Magazine, Art in America, i-D, Vice, The Financial Times Magazine and Time Magazine among many others.
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審査員特別賞 – ロス・マクドネル
この作品の映像美学とパフォーマティブな記録は、その社会の美学が物質的に朽ち果て、見捨てられ、また無邪気な反抗が生み出されていく様が描かれており、私に1970年代のニューヨークのテレビに映し出されていた絵画的記憶を呼び起こし、ノスタルジーを感じさせた。この「乗り物」のようなドキュメント映像は、世界の主要都市で一度は起こり得る現状であり、社会構造に組み込まれた普遍的な若者と、腐敗した社会経済構造に対する彼らの反応の描写である。若者たちは機能不全の中で逃げ場を求め、アイデンティティを構築し、生きる意味を見出そうとする。
マクドネルのビジュアルストーリーは私たちに語りかける、”私たちは今意味があると思うことに従って生きる。そして、今私たちが置かれている状況に対して、私たちが必要だと思うものに意味を与える”と。この素晴らしい写真と作家の物語は、ダブリンのコミュニティーのものであると同時に、世界共通の出来事である。このビジュアルストーリーは、その主人公の視点がぼかされ、撮影者がレンズを通してあたかも参加しているかのように語りかける。作家は間違いなくこの物語の中にいて、そのコミュニティの一員であるのではと確信させるほどである。
– レヘット・マコラ HARIBAN AWARD 2022 審査員
【略歴】
アイルランド、ダブリン出身の映像作家、写真家。作品は私的なプロジェクトから発生し、ドキュメンタリータッチで物語映画として仕上げられる。これまでV&Aミュージアム(ロンドン)、ヒルサイドフォーラム(東京)、Luma(チューリッヒ)、フォトグラフィーセンター(上海)、エレツ美術館(テルアビブ)、ギャラリーオブフォトグラフィー(ダブリン)、グラン・パレ(パリ)で展示を行う。ジェローム財団、アイリッシュアートカウンシル、ピュリッツァーセンター、サンフランシスコ映画協会から助成金とフェローシップを受けている。2021年にはエミー賞を受賞、2022年には「 The First Wave」でエミー賞にノミネートされている。また、IDFAの受賞者でもあり、「Colony」で初の長編賞を受賞、最近はシネマトグラフィーでIDFAに2回ノミネートされている。
JOYRIDER
Hariban Award 2022