Sam Laughlin practices the art of being within the natural world. And while doing so he is photographing it. In all of his earlier works, I sense his admirable focus and patience to discover and understand the depth of the place of our origin: nature. And as a reward, as if plants, trees and animals allow just only him to observe their intimate existence. Clearly, it is the quality of the sensitive photographer himself who is able to pass this through to us. What strikes me in the series that Laughlin presents here is that he is able to connect this same earth with the endless cosmos above. In these wonderful photographs, we see the force of impalpable natural powers: the changing of tides, the force of the moon, the resisting but obeying waters. These patiently made analogue images sometimes confuse and make one wonder what is the scale, where is the solid ground, how far are we lost in the sky, or will we be swallowed. Sam Laughlin confronts us with the earth, moon and cosmos breathing, no matter what. Or at least… let’s take care of the ‘no matter what’.
— Awoiska van der Molen | Juror, Hariban Award 2023
Bio
Born 1990 in Cambridge, UK. Sam Laughlin is a British visual artist whose practice is primarily concerned with intricate natural processes. Mainly utilising large format black and white photography, his work focuses on the slow unfolding of quiet events and cycles in the natural world. Laughlin has exhibited widely, including at the Brighton Photo Fringe where he received the Danny Wilson Memorial Award, and at Jerwood Space, Impressions Gallery and Belfast Exposed. In 2017 he was awarded the Jerwood/Photoworks award. He works mainly on personal projects, sometimes in the form of commissions, most recently for John Hansard Gallery, Towner Gallery and GRAIN Projects. His latest series Spinning Away (2023) is a meditation on the moon as a shaping force, depicting the influence of its light and gravity on a body of tidal water.
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審査員特別賞 – サム・ラフリン
サム・ラフリンは自然界の中に身を置くという芸術行為を実践する。そしてそこで彼は写真を撮る。彼の初期作品の全てから、わたしたちの起源である自然の深さを発見し、また理解しようとする彼の脅威的な集中力と忍耐力を感じることができる。そしてその返礼のように、植物や樹木、動物たちは、彼だけにその親密な存在を観察することを許しているかのようである。さらに、それをわたしたちに伝えられるということこそが、明らかに写真家自身の繊細な資質である。ラフリンが発表するシリーズで印象的だったのは、彼がこの同じ地球上と上空の果てしない宇宙を繋ぎ合わせることができるということである。これらの素晴らしい写真には、潮の満ち引きや月の力、そして抵抗しながらもそれに従う水など、わたしたちには感知することのできない自然の力を見てとることができる。忍耐強く制作されたアナログ写真は、その尺度は何か、強固な地面はどこにあるのか、また、わたしたちは空のどこかに迷い込んだのか、いや飲み込まれてしまうのかと混乱させるだろう。サム・ラフリンは何があろうとも我々に地球や月、宇宙の息づかいに向き合うよう促す。少なくとも…“何があっても”を大切にしようと。
— アヴォイスカ・ヴァン・デル・モレン | HARIBAN AWARD 2023 審査員
【略歴】
1990年、イギリスのケンブリッジに生まれる。このヴィジュアルアーティストの実践は、主に自然の入り組んだプロセスについて熟考することにある。そのほとんどは大判の白黒写真で撮影され、自然界の静かな出来事や循環のゆるやかな展開に焦点をあてる。ダニー・ウィルソン記念賞を受賞したブライトン・フォト・フリンジ、ジャーウッド・スペース、インプレッション・ギャラリーなどで幅広く展示される。2017年にはジャーウッド・フォトワークス賞を受賞。主に個人プロジェクトに取り組むが、最近ではジョン・ハンサード・ギャラリー、タウナーギャラリー、またGRAINプロジェクトとのコミッションワークにも携わる。「Spinning Away」は、力を形作る月への瞑想であり、月の光と重力が潮の満ち引きに与える影響を描いている。
Spinning Away
Hariban Award 2023